Hembrug M95 no5 , nog origineel?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Ron1972
Lid

Hembrug M95 no5 , nog origineel?

Bericht door Ron1972 »

Goedemorgen.
Na langere tijd zo af en toe op dit forum wat info te vergaren, mezelf nu eens aangemeld vanwege een vraag die ik de meer deskundigen zou willen vragen. Ik heb wel de interesse, maar beperkt wat verzamelspulletjes.
Nu kruist mijn wens en mogelijkheid om een Hembrug M95 over te nemen, zelfs keuze uit twee stuks.
Ik kan daar verlof voor krijgen, met consent uit het buitenland te halen.

Nu eigen onderzoek en bevragingen blijkt de verkoper (wapenhandel) geen munitie of clips voorhanden te hebben, dus deze heb ik nu zelf opgesnord (clips en oude lege hulzen)om de werking van het mechaniek te kunnen testen. Hier op het forum en elders heb ik al het 1 en ander gevonden over slag pen, patroontrekker e.d.

Ik voeg hierbij de foto's toe van beiden, de vraag is wat een kundig iemand er voor vreemds op ziet. Eigen onderzoek gaf aan dat de lichtere minder nummer gelijk is dan de donkere. (en is dan de donkere een knil uitvoering?) De donkere heeft enkel een ander grendelnummer.

Mijn einddoel is om niet enkel een verzamelstuk te hebben, maar deze ook te kunnen gebruiken op de schietbaan, misschien niet helemaal nummer gelijk, maar wie kan zeggen een item te kunnen laten herleven....
steyr-m95-no5 li.png
m95-no-5-motor-artillerie-1911 do.png
hemburg-m95 li2.png
hembrug-m95-no-5-motor-artillerie-1911 do2.png
Schillie
Lid

Re: Hembrug M95 no5 , nog origineel?

Bericht door Schillie »

Ik heb zelf 2 onklaar gemaakte KNIL karabijnen maar wat mij daarbij opvalt is dat het ijzerwerk onder het hout niet best is. Dit komt vaker voor bij KNIL wapens dus dat zou ik maar goed controleren.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 73 keer
Ontvangen: 127 keer

Bericht door asjemenou »

De Hembrug M95 No.5 karabijn is een ingekort M95 geweer. Dit om het tekort aan karabijnen op te lossen. De No.5 karabijn is zover ik weet alleen in Nederland aan de krijgsmacht verstrekt en niet aan het KNIL (Nederlands-Indië).
Ron1972 schreef: 24 sep 2024, 10:20 Ik voeg hierbij de foto's toe van beiden, de vraag is wat een kundig iemand er voor vreemds op ziet. Eigen onderzoek gaf aan dat de lichtere minder nummer gelijk is dan de donkere. (en is dan de donkere een knil uitvoering?) De donkere heeft enkel een ander grendelnummer.
De beide karabijnen zijn No.5 karabijnen. Vanaf de foto's is er niet zoveel meer te zeggen over de karabijnen. De karabijn met de donkere kolf lijkt mij geen KNIL versie. KNIL karabijnen hebben een gebogen grendel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ron1972
Lid

Bericht door Ron1972 »

Dank aan beiden voor de antwoorden.

Helaas bleek inderdaad dat de karabijnen niet direct waren wat ik zocht.
De ene bleek raar in elkaar gehobbyd (is dat een echt woord?) zodanig dat gebruik niet van toepassing was, en de ander was goed genoeg om naast de tomaten te zetten...

Intussen heb ik gister echter wel een Hembrug geweer (1917) opgehaald (nadat de papieren waren geregeld), in prima staat ,en ook te gebruiken.
De achterzijde van de kolf is wel eens (heel netjes en vakkundig) gerepareerd, dat staat mij ook niet tegen gezien de leeftijd.
Deze is door de vorige eigenaar teruggehaald uit Duitsland.

Nu de munitie gaan samenstellen, en laten we een oude held weer herleven.
asjemenou
Gegeven: 73 keer
Ontvangen: 127 keer

Bericht door asjemenou »

Zo te lezen heb je toch nog een mooie Hembrug kunnen aankopen. Succes ermee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!