Problemen met Marktplaats Forum

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Tim
Lid

Problemen met Marktplaats Forum

Bericht door Tim »

Wat ik nu al verschillende keren heb meegemaakt (nu DRIE keer op één week, dit is de druppel) is dat forummembers die iets gekocht hebben op het Marktplaats forum hun afspraken niet naleven. Maw ze sturen een PM dat ze dit of dat willen kopen van je, je geeft aan dat het topic mag gesloten worden en enkele dagen later komen ze af met excuses als "ik heb ineens wat onvoorziene kosten" of "ik verzamel dat niet meer", of ze laten gewoon niets meer van zich horen. Als je dan laat weten dat dit een ongepaste houding is beginnen sommige dan nog te schelden ook :shock:

Zijn er nog mensen met deze ervaring?

Dringen er zich, behalve een andere houding van enkele forummembers, geen maatregelen op ? Moeten er geen Marktplaats regels opgesteld worden voor kòpers in plaats van verkoopstopics ?

Voor mij kan het zo echt niet verder en heeft dit ook zijn invloed op mijn activiteit op de rest van het forum.
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Zulke mensen zijn ernu eenmaal...ik gooi de topic pas op slot als het geld daadwerkelijk betaald is of het moet iemand zijn die als betrouwbaar bekend staat.
gilles
Lid

Bericht door gilles »

IK heb hetzelfde meegemaakt:

iemand had 5 ss foto's van me gekocht en na 3 maand zegt ie dat hij ze niet meer moet hebben...
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 20 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door Proos »

Probeer constructief te reageren, welke oplossingen zijn er allemaal voor het probleem? Ik denk dat ik me er even buiten ga houden en even afwacht of jullie zelf met voorstellen komen die de marktplaats nog verder kunnen verbeteren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Tim
Lid

Bericht door Tim »

Misschien moet er maar een centraal Feedback topic komen in de Marktplaats ? Al brengt zoiets natuurlijk wel meerdere risico's mee...

Ofwel kunnen klachten worden ge-PM'd naar een stafflid, die maatregelen kan nemen tegen deze persoon als er bvb van meer dan één iemand een klacht komt ?

De members kunnen er ook best op gewezen worden dat ze geacht worden zich aan hun woord te houden, dit kan bvb in een Mededeling als sticky in dat forum.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Sommigen zitten nu gewoon een beetje krap bij kas...Het kan dus een tijdje duren voordat het geld over wordt gemaakt. En men mag denk ik niet klagen als er na een tijdje, helaas, toch wordt afgezien van de aankoop. Althans, als er wél een onderbouwde verklaring bij staat.

Een feedback topic raad ik af, dit omdat er zo gemakkelijk misbruik van gemaakt kan worden. Wat je wel kan doen is door admins/moderators een topic laten openen, en dat deze alleen toegangkelijk is voor admins/moderators. Zij kunnen dan een algemeen feedback plaatsen als er meer dan (bijv.) 2 of 3 klachten zijn binnengekomen (ook deze gefundeerd)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
gilles
Lid

Bericht door gilles »

btw tim, heb je het geld van onze 'vriend ' casper al ?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

In principe ga je een koopovereenkomst aan als je iets koopt van de verkoper. Echter heb je een aantal dagen zogenaamde 'bedenktijd' om van je koop af te zien. Dit is volgens mij wettelijk bepaald en kan je niets aan doen. Het is natuurlijk echt heel lullig als iemand iets van je wil kopen en zich daarna stilhoudt of uitscheld. Ik ben er echter voor om zo'n wanbetaler publiekelijk tentoon te stellen. Mits het gegrond is natuurlijk. Desnoods een ban, maar deze oplossing/maatregel bestaat volgens mij al. Er is toch al een forum voor misdragende forumleden??
Jurrie
Moderator
Moderator
Ontvangen: 3 keer

Bericht door Jurrie »

Sommigen zitten nu gewoon een beetje krap bij kas...Het kan dus een tijdje duren voordat het geld over wordt gemaakt. En men mag denk ik niet klagen als er na een tijdje, helaas, toch wordt afgezien van de aankoop. Althans, als er wél een onderbouwde verklaring bij staat.
Onzin. Je weet vantevoren of je het wel kan betalen ja of nee. Als je als koper aangeeft dat je het wil kopen, dan mag een verkoper er logischerwijs vanuit gaan dat het item verkocht is.

Geld overmaken duurt minder dan week week(met internetbankieren een paar uur) dus dat lijkt me geen gegronde reden.

Als je aangeeft dat je iets wil kopen, dan moet je het ook afnemen, althans dat naar mijn normen en waarden :P wel de bedoeling

Tim, jij kan denk ik het beste de methode van Jacob volgen, pas de topic sluiten als het geld binnen is.

Een feedbackforum lijkt me ook niet alles. Mensen kunnen onschuldig aan de schandpaal genageld worden, en dat gebeurd (vermoed ik) al heel snel, maar ik weet dit natuurlijk ook niet zeker. Echter op Ebay werkt dit systeem prima...Naa, ik ben er dus eigenlijk nog niet helemaal zeker van :)

Jurrie
okke
Lid
Gegeven: 4 keer

Bericht door okke »

Als je moderators gevraagd hebt een topic te sluiten, omdat de koop rond lijkt. En bij nader inzien is de koop toch nog niet gesloten. Wat weerhoud je dan om opnieuw een moderator aan te schieten en te vragen of het betreffende topic weer open kan.
Zet je er een leuk berichtje in om het topic weer bovenaan de lijst te zetten.

"Iemand had de pech dit artikel niet te kunnen kopen; daarom staat ie nu weer te koop! Wie heeft interesse!"
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Jurrie
Moderator
Moderator
Ontvangen: 3 keer

Bericht door Jurrie »

Ja, dat vind ik wel een grappig idee okke :D

Jurrie
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Onzin. Je weet vantevoren of je het wel kan betalen ja of nee. Als je als koper aangeeft dat je het wil kopen, dan mag een verkoper er logischerwijs vanuit gaan dat het item verkocht is.
D'r kan heus wel wat tussen komen, leven draait niet alleen om militaria.. Maar het is wel netjes om te laten weten dat het wat langer gaat duren...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Ik had ook problemen met iemand van marktplaats, ik had zeven euro gestuurd, en hij heeft niet meer laten weten, de persoon in kwestie is wel al geband :idea:
Tim
Lid

Bericht door Tim »

Dodo schreef:En men mag denk ik niet klagen als er na een tijdje, helaas, toch wordt afgezien van de aankoop. Althans, als er wél een onderbouwde verklaring bij staat.
Dat is gewoon b******t.

Laatst had ik een paar foto's verkocht aan een forumlid, (forumlid dat al een behoorlijk aantal posts heeft en al lange tijd lid is), na een paar dagen zegt hij dat hij het betaald heeft, maar na een dag of 10 zeg ik hem dat het geld nog niet ontvangen is. Ik vraag hem dus om uitleg en hij laat me weten dat het geld niét gestort is (tiens, hij zei van wel), dat hij gestopt is met dat te verzamelen en wat volgt is een hele arrogante houding incl schelden - ik ga zijn woorden niet herhalen.

Nu is misschien een feedbacktopic niet zo'n goed idee maar ik vind toch dat tegen zulke mensen iets moet gedaan worden. Ze verzieken de hele forum community.

PS Gilles, ja, Casper heeft het geld teruggestuurd :shock:
Wilco Vermeer
Lid

Bericht door Wilco Vermeer »

Dit is een probleem wat je niet alleen om marktplaats forum zal tegenkomen. Zelfs bij bestellingen op militaria websites zoals die waar ik verkoop, maak ik dat mee. Men besteld en betaald vervolgens niet of pas na hele lange tijd.
Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee dat iemand eens krap bij kas zit, maar dan kan je gewoon mailen met de vraag of de verkoper de waar even vast kan houden tot later wanneer er weer geld binnen is. In de verzamelwereld is dat heel normaal en bijna iedere verzamelaar/handelaar zal daar aan meewerken. Frustrerend zijn echter inderdaad de fake biedingen en bestellingen.

Je hebt echter geen poot om op te staan. Een PB of post, waarbij vaak ook in eerste instantie mensen op het forum met een alias werken is niet rechtsgeldig. Alleen een email met electronische handtekening is momenteel juridisch rechtsgeldig of een bestelling via een militaria onlineshop rechtsgeldign is is nog maar de vraag. Zelfs Ebay en Qoop kunnen mensen alleen maar aanpakken via feedback en uitsluiting, maar kunnen op basis van de biedingen geen juridische zaak maken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)