M.V.O. Bijl identificatie

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Robert Timmer
Lid

M.V.O. Bijl identificatie

Bericht door Robert Timmer »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum. Knap af en toe oude bijlen op en heb hierover gelijk een vraag.
Een paar weken geleden een bijl gekocht. Waarschijnlijk uit de periode “ministerie van oorlog”. Ik denk zelf een US Made bijl gemaakt voor het Nederlandse leger maar ik weet dat niet zeker. Ik hoop dat er hier iemand is die mij aan de juiste info kan helpen. Hoop dat de foto’s die ik toevoeg ook aankomen.

Alvast dank,
Robert Timmer
Bijlkop met stempel
Bijlkop met stempel
Bijlkop
Bijlkop
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Re: M.V.O. Bijl identificatie

Bericht door asjemenou »

Als we het hebben over een handbijl van het Nederlandse leger uit de MVO periode, dan hebben we het over een bijl uit de periode 1941-1959.
Als het dan om een doorgebruikte US Army bijl (4lbs?) zou gaan, dan zou het om een US Army M1910 Hand Held Axe kunnen gaan; https://duckduckgo.com/?q=US+Army+M1910 ... &ia=images
Zo'n US army handbijl is anders gemarkeerd en vaak voorzien van een jaartal. Ik denk dat jouw bijl een civiel stuk gereedschap is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robert Timmer
Lid

Re: M.V.O. Bijl identificatie

Bericht door Robert Timmer »

Oké, bedankt voor je antwoord. Ik ben eigenlijk ook benieuwd waar of wie deze bijl gemaakt heeft. Ik kan geen enkele info vinden over het Smids logo. Lijkt op een stier of rino. Iemand een idee hierover?

Gr Robert