Kinderen van Duitse militairen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
JimT
Lid

Kinderen van Duitse militairen

Bericht door JimT »

Ik heb een verhaal gehoord, dat ik wil checken,
Duitse militairen zouden een soort boekje hebben gehad waarin een voorgedrukte pagina stond waarmee ze hun vaderschap konden erkennen.
Dit in geval ze bij Nederlandse vrouwen een kind verwekten.
Is dit een correct verhaal?
Alex Dekker

Re: Kinderen van Duitse militairen

Bericht door Alex Dekker »

Nee. Totale onzin zelfs! Iedere Duitse militair die een kind van een niet-Duitse vrouw kreeg, moest het kind apart erkennen bij de aangifte. Dat kon alleen als hij toestemming gaf, deed hij dat niet, dan werd hij ook niet op de geboorteakte genoteerd. Hoe hij toestemming kon geven heb ik ook niet geheel helder. Mijn vader was kind van een Duitse onderofficier en een Nederlandse vrouw, mijn opa komt niet voor op de akte en mijn vader kreeg de achternaam van zijn moeder. Mijn opa was, op het moment dat mijn vader ter wereld kwam, ergens in het grensgebied van Frankrijk en Duitsland. Akten van andere kinderen van Duitse militairen hadden die ik te zien kreeg, hadden wel de naam van de betreffende Duitse vader.

Overigens werden Nederlands-Duitse kinderen aangegeven bij één van de Duitse Standesamten in Nederland, bv in Amsterdam of Arnhem. Daar liggen de akten nog altijd opgeslagen.