Goedemiddag,
Sinds een tijdje ben ik onderzoek aan het doen naar wat mijn vader gedaan heeft in de 2e wereldoorlog. Hij is overleden toen ik 12 jaar was, dus ik heb niet geweldig veel informatie.
Wat ik weet:
Hij is geboren in 1920 en was dus ten tijde van het begin van de 2e WO 20 jaar.
Ik heb een foto van hem waarin hij in een militair uniform op een motor met zijspan zit met kenteken III M4953
Hij heeft mij verteld dat hij in het leger al zijn rijbewijzen heeft gehaald
Ook heb ik uit de Arolsen archives dat hij bij de arbeitseinsatz tewerk is gesteld bij Organization Todt, Gruppe Speer
Hij heeft verteld dat hij in de oorlog voor de Duitsers moest werken als vrachtwagenchauffeur, dat hij in Rusland is geweest en moest overleven op eieren. Dit laatste lijkt me niet heel aannemelijk en was misschien wel een grap.
Morgen ga ik naar het archief in Den Haag om te kijken wat ik daar nog verder kan vinden.
Maar ik zou heel graag iets meer weten over die meidagen. Of hij heeft moeten vechten of niet. Ik heb geen idee hoe dat toen werkte. Of hij alleen dienstplichtig was of beroepsmilitair. Daar hoop ik morgen iets meer over te weten te komen. Is er iemand die weet hoe het in die tijd ging met dienstplicht, mobilisatie en leeftijden. Hij was 20 en zal dus vast iets gedaan hebben toen.
Alvast bedankt.
groetjes, Judith
vraag over mijn vader
- Proos
- Technisch beheerder
- Gegeven: 18 keer
- Ontvangen: 35 keer
Re: vraag over mijn vader
Hoi Judith - welkom op het forum (ik zie dat je nu ook een account hebt aangemaakt) en bedankt voor je vraag. Ik heb die verplaatst van 'algemene vragen' naar 'persoonlijk'. Daar komt het beter tot zijn recht. Ik hoop dat je meer te weten kan komen en de forumleden je kunnen helpen met uit uitzoekwerk. Groeten, Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
-
- Lid
- Gegeven: 1 keer
Je kunt zijn 'Staat van Dienst' opvragen. Daaruit zou je moeten kunnen opmaken wanneer hij is opgeroepen voor de dienstplicht en zijn opleiding heeft gedaan en bij welke eenheid hij na de de mobilisatie is geplaatst.
Tot 1938 werd door middel van een landelijke loting bepaald, wie het gemeentelijk aandeel in de lichting moesten dragen.
Wie dan werd ingeloot, was 'gewoon dienstplichtig'.
Zie o.a.:
https://www.uitdeoudekoektrommel.com/lo ... e-militie/
https://cbg.nl/kennis/themas/militaire- ... 0ingelijfd.
Tot 1938 werd door middel van een landelijke loting bepaald, wie het gemeentelijk aandeel in de lichting moesten dragen.
Wie dan werd ingeloot, was 'gewoon dienstplichtig'.
Zie o.a.:
https://www.uitdeoudekoektrommel.com/lo ... e-militie/
https://cbg.nl/kennis/themas/militaire- ... 0ingelijfd.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 69 keer
- Ontvangen: 122 keer
Hoi Judith,Pinky1111 schreef: 16 dec 2024, 12:51
Ook heb ik uit de Arolsen archives dat hij bij de arbeitseinsatz tewerk is gesteld bij Organization Todt, Gruppe Speer
Hij heeft verteld dat hij in de oorlog voor de Duitsers moest werken als vrachtwagenchauffeur, dat hij in Rusland is geweest en moest overleven op eieren. Dit laatste lijkt me niet heel aannemelijk en was misschien wel een grap.
Vermoedelijk zal dit het Legion Speer zijn waar je vader bij heeft gediend; https://nl.wikipedia.org/wiki/Legion_Speer en https://nl.wikipedia.org/wiki/Transportkorps_Speer
Hopelijk kom je meer te weten over je vader in het Nationaal Archief in Den Haag.
Je mag gerust het resultaat van je onderzoek op het forum plaatsen als je dat wilt. We zijn altijd geïnteresseerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 6 keer
Asjemenou,
Ik lees op wikipedia dat Legion Speer uit vrijwilligers bestond, maar kan het zijn dat er ook mensen gedwongen werden te rijden in andere eenheden?
Ik lees op wikipedia dat Legion Speer uit vrijwilligers bestond, maar kan het zijn dat er ook mensen gedwongen werden te rijden in andere eenheden?
- asjemenou
Goeie vraag. Een uitzondering misschien daargelaten maar zover ik weet waren de Nederlandse (buitenlandse) chauffeurs van het Legion Speer (NSKK) vrijwilligers die zichzelf aangemeld hadden. Velen van hen waren tevens lid van de NSB.Madman schreef: 17 dec 2024, 14:33 Asjemenou,
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
Zoals gezegd ben ik gisteren naar het Nationaal Archief geweest in Den Haag en daar informatie gevonden die ik nog niet wist. Mijn vader is op 10 januari 1940 in dienst gekomen als gewoon dienstplichtige bij het 1e eskadron pantserwagens i.p. (geen idee wat die afkorting betekent). Op 12 juni 1940 is hij met groot verlof gestuurd (ws. omdat er toen geen Nederlands leger meer was). Op 10 januari 1946 is hij teruggekomen van groot verlof om zijn diensttijd te hervatten bij de cavalerieschool bij het 1e eskadron pantserwagens Regiment administratief eskadron. Per 25 februari 1946 werd hij Soldaat der 1e klasse en per 22 juni 1946 korporaal. Miv 1-5-1947 is hij met groot verlof gegaan en ingedeeld bij het regiment Huzaren van Boreel. In 1960 is hij ontslagen wegens dienstbeeindiging omdat hij toen 40 jaar was.
Ik weet dat het 1e eskadron PAW bij de peellinie heeft gezeten, bij Schiphol en bij Ypenburg. Ik weet niet onder welk peloton mijn vader viel.
Mbt de arbeitseinsatz weet ik het volgende via de Arolsen website: Er is een document dat mijn vader is per 10-4-1941 bij Organisation Todt, Speer, gekomen. Verder is er een document dat aangeeft: "Uebergabe aan die Gruppe: Busch" per 15-11-44.
Ik weet dat Generaal Busch aan het Oostfront zat. Ik weet niet of de datum op die kaarten kloppen want van wat ik weet over het laatste oorlogsjaar aan het oostfront is dat het een grote puinhoop was. Hitler verbood gecontroleerde terugtrekkingen dus uiteindelijk werd het meer een soort vlucht. Dus of de administratie in die periode helemaal up-to-date was? Geen idee.
Voor zover ik weet, was mijn vader geen lid van de NSB. Ik vraag me af, of als je dat wel was, je bij terugkomst nog je dienstijd moest volmaken of dat je uberhaubt niet meer in het leger welkom was omdat je dan toch een landverrader was. Natuurlijk kan ik me ook niet voorstellen dat hij vrijwillig ging werken in Duitsland. Dat kan niemand denk ik. Maar realistisch gezien zijn er veel mannen wel vrijwillig gaan werken in Duitsland. En wie weet mijn vader ook. Je had dan in elk geval werk en je kreeg betaald. Ik kan me wel voorstellen dat, mocht hij idd in Rusland terecht gekomen zijn, dat niet helemaal was wat hij voor ogen had. En sinds ik weet van die uebergabe an die Gruppe Busch, klinkt dat verhaal wat meer geloofwaardig.
Kortom: ik weet iets meer en heb zo mogelijk nóg meer nieuwe vragen.
Groetjes, Judith
Ik weet dat het 1e eskadron PAW bij de peellinie heeft gezeten, bij Schiphol en bij Ypenburg. Ik weet niet onder welk peloton mijn vader viel.
Mbt de arbeitseinsatz weet ik het volgende via de Arolsen website: Er is een document dat mijn vader is per 10-4-1941 bij Organisation Todt, Speer, gekomen. Verder is er een document dat aangeeft: "Uebergabe aan die Gruppe: Busch" per 15-11-44.
Ik weet dat Generaal Busch aan het Oostfront zat. Ik weet niet of de datum op die kaarten kloppen want van wat ik weet over het laatste oorlogsjaar aan het oostfront is dat het een grote puinhoop was. Hitler verbood gecontroleerde terugtrekkingen dus uiteindelijk werd het meer een soort vlucht. Dus of de administratie in die periode helemaal up-to-date was? Geen idee.
Voor zover ik weet, was mijn vader geen lid van de NSB. Ik vraag me af, of als je dat wel was, je bij terugkomst nog je dienstijd moest volmaken of dat je uberhaubt niet meer in het leger welkom was omdat je dan toch een landverrader was. Natuurlijk kan ik me ook niet voorstellen dat hij vrijwillig ging werken in Duitsland. Dat kan niemand denk ik. Maar realistisch gezien zijn er veel mannen wel vrijwillig gaan werken in Duitsland. En wie weet mijn vader ook. Je had dan in elk geval werk en je kreeg betaald. Ik kan me wel voorstellen dat, mocht hij idd in Rusland terecht gekomen zijn, dat niet helemaal was wat hij voor ogen had. En sinds ik weet van die uebergabe an die Gruppe Busch, klinkt dat verhaal wat meer geloofwaardig.
Kortom: ik weet iets meer en heb zo mogelijk nóg meer nieuwe vragen.
Groetjes, Judith
- asjemenou
Hallo Judith,
Misschien zijn er ook wel dwangarbeiders via de Arbeitseinsatz bij het Legion Speer terecht gekomen. Ik kan er niet zo snel iets over vinden.
Misschien moet je je verhaal eens plaatsen op het forum van het Lexikon der Wehrmacht; https://www.forum-der-wehrmacht.de
Misschien zijn er ook wel dwangarbeiders via de Arbeitseinsatz bij het Legion Speer terecht gekomen. Ik kan er niet zo snel iets over vinden.
Misschien moet je je verhaal eens plaatsen op het forum van het Lexikon der Wehrmacht; https://www.forum-der-wehrmacht.de