Hulp gevraagd determineren object

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
lloyd_bannings
Lid
Ontvangen: 1 keer

Hulp gevraagd determineren object

Bericht door lloyd_bannings »

In de nalatenschap van mijn schoonvader kwamen we een "kogelachtig" object tegen. Ik dacht eerst dat het een soort parfumflesje in de vorm van een granaat was of iets dergelijks. Maar aangezien er een gat onderin een onderdeel zit, leek dat me toch wat onwaarschijnlijk.
Het ziet er toch militair uit ook.

Ik hoop dat hier iemand kan helpen. Kan het misschien een soort instructie materiaal zijn? Waarschijnlijk is het van een (over)grootvader van mijn vrouw geweest, die moeten ergens tussen 1910 en 1940 in dienst gezeten hebben.

Er staat "42" op een van de ringen aan de buitenkant (jaartal?).
20250215_153249.jpg
Het geheel is uit elkaar te trekken en schroeven tot drie onderdelen
20250215_153142.jpg
Onderkant van de onderdelen met stempel met tekst dat op "BR" lijkt en een mannetje tussen de letter en vleugeltjes.
20250215_153135.jpg
Of is het gewoon compleet iets anders en zit ik hier volledig op de verkeerde plek :D

Alvast bedankt voor alle ideeen en suggesties!
Coert65
Lid
Gegeven: 60 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Hulp gevraagd determineren object

Bericht door Coert65 »

Het lijkt me een souvenir object uit WO1.
Duits gerelateerd, gezien het nummer 42. De Duitse artillerie had destijds de veldhouwitzer in gebruik, ook wel Dicke Bertha genaamd, die had een kaliber van 42cm. Met die veldhouwitzer zijn destijds diverse forten aan bonken geschoten, het kaliber was dermate effectief dat ze de dikke laag beton en steen verpulverden.
Lees ook dit linkje erover:
https://www.pickelhaubes.com/xf/threads ... eces.6586/
lloyd_bannings
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door lloyd_bannings »

Dank je wel voor je reactie!! Ik denk dat je gelijk hebt als ik naar Dikke Bertha kijk. Dat verklaart ook het materiaal waardoor ik eerst toch aan een parfumflesje dacht. Nu nog bedenken wat we hiermee doen :)
Coert65
Lid
Gegeven: 60 keer
Ontvangen: 9 keer

Bericht door Coert65 »

lloyd_bannings schreef: 18 feb 2025, 22:41 Dank je wel voor je reactie!! Ik denk dat je gelijk hebt als ik naar Dikke Bertha kijk. Dat verklaart ook het materiaal waardoor ik eerst toch aan een parfumflesje dacht. Nu nog bedenken wat we hiermee doen :)
Mocht je hem willen verkopen, heb ik er eventueel wel interesse in. Ik verzamel namelijk WO1 gerelateerde militaria, maar ook dit soort souveniers.
Voornamelijk Duits, maar heb ook wat geallieerde dingen. :)