Identificatie bodemvondsten

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Axl_2ww
Lid
Gegeven: 2 keer

Identificatie bodemvondsten

Bericht door Axl_2ww »

Ik heb gisteren wat dingen opgegraven waarvan ik graag wat meer info over zou willen hebben.
Met name het projectiel wat lijkt op een 20mm Hispano Suiza kogel. (Links onderin op de overzicht foto) is deze nu nog gevaarlijk bijvoorbeeld? Heb deze expres nog niet schoon gemaakt, omdat ik hier wat voorzichtig mee om ga totdat ik er meer over weet.

Ik hoor graag wat jullie hierover weten 😎
Bijlagen
IMG_2218.jpeg
IMG_2219.jpeg
IMG_2220.jpeg
18455967-06C2-48D2-A021-7F1451D3F5DD.jpeg
IMG_2214.jpeg
Daan wo2
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Identificatie bodemvondsten

Bericht door Daan wo2 »

Ik denk dat je daar een 20mm flak granaat in je handen hebt.
En ja hij is gewoon gevaarlijk. Dus niet meer aankomen en politie bellen. En laat ze die patronen ook maar meteen meenemen want die zijn ook gewoon illegaal om te hebben. Maar waarom nemen mensen dingen mee waarvan ze niet eens weten of het gevaarlijk is of niet. Laat gewoon liggen als je zoiets vind en ben de politie. En dat voorzichtig mee omgaan is ook gewoon hartstikke gevaarlijk. want als de ontsteker instabiel is kan die bij elke beweging afgaan.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 49 keer

Bericht door ammo »

Daan wo2 schreef: 20 feb 2025, 15:38 Ik denk dat je daar een 20mm flak granaat in je handen hebt.
En ja hij is gewoon gevaarlijk. Dus niet meer aankomen en politie bellen. En laat ze die patronen ook maar meteen meenemen want die zijn ook gewoon illegaal om te hebben. Maar waarom nemen mensen dingen mee waarvan ze niet eens weten of het gevaarlijk is of niet. Laat gewoon liggen als je zoiets vind en ben de politie. En dat voorzichtig mee omgaan is ook gewoon hartstikke gevaarlijk. want als de ontsteker instabiel is kan die bij elke beweging afgaan.
Ik denk van niet is een 20 mm hispano (sapi) projectiel en nogmaals waarom neem je zulke verrotte bagger zooi mee.
Nemo Me Impune Lacessit
Axl_2ww
Lid

Bericht door Axl_2ww »

De hispano is inmiddels ingeleverd.
Iets minder botte reacties had opzich ook voldoende geweest maar bedankt voor de feedback.

Iedereen die redelijk nieuw is in het zoeken naar wo2 items, die zal na het vinden van iets onder de grond, dit niet weer terug gaan stoppen onder grond.. Wat is dan het punt van detecteren? Een foutje leren we van.
LDO
Lid
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 86 keer

Bericht door LDO »

Hoi Axl,

Ik ben het met je eens, het kan best wat vriendelijker. Van de andere kant: het gebeurt hier erg vaak dat bommen en granaten op de keukentafel gefotografeerd worden. En de kans op ellende is groot. Geen verzekering die de schade dekt. Ik weet niet of je nog bij je ouders woont, maar dat kan de relatie met je ouders best verstoren.

Ik zie verder een leukl pillenflesje en het skelet van de greep van een revolver.

Nog een tip: als je gevaarlijke dingen vindt: bel het opruimingscommando. Of de politie. Maar leg het niet bij ze op de balie, ze ontruimen direct het bureau wegens plofgevaar. Procedures...
Axl_2ww
Lid

Bericht door Axl_2ww »

Hai LDO,

Bedankt voor je positieve reactie.
Ben het er zeker mee eens.
Pillenflesje denk je? Ik had wat onderzoek gedaan en ik kwam uit bij een parfumflesje, maar weet dit niet zeker.
Enig meer info over het handgreepskelet? Leeftijd o.i.d.

En om je vraag te beantwoorden, ik heb mijn eigen huis dus mijn ouders zijn geheel veilig :)
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Kan hoor, parfumflesje. Maar gelet op de overige items dacht ik het eerst aan een pill bottle. De verscheidenheid in flessenmakers was natuurlijk niet zo groot, dus de diversiteit in flesjes zal nog niet zo groot geweest zijn. Maar ik heb er best wat op geraapt in de kuststrook rond mijn woonplaats, daarom dacht ik aan een militaire toepassing.

Revolverhandgreep: geen idee. Kan speelgoed zijn, het ziet er wat dunnetjes uit? Als je het in de hand houdt, kan je de afmeting even bepalen. De pistooltjes die je had vroeger, leken in gedachten altijd groot. Maar als je ze later terugvond, bleek het niet bepaald 1:1 wat verhoudingen betreft.
Mijn lievelingspistooltje was een P-08 toen ik een jaar of 8 was. Ik was blij dat ik er ooit 1 terug kon kopen, voor het nostalgische gevoel. Maar ik was verbaasd hoe klein het bleek te zijn. :-)
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 73 keer
Ontvangen: 127 keer

Bericht door asjemenou »

De WOII militaire dienstrevolvers welke mij bekend zijn, zijn allen aan de onderzijde voorzien van een bevestigingsring voor het pistoolkoord. Veelal worden bij deze revolvers ook de handgreepschalen vastgezet met een enkele schroef. Deze twee kenmerken zie ik niet terug bij de pistoolhandgreep op de foto. Een mogelijkheid zou een privé aangeschaft pistool kunnen zijn maar dat het de handgreep van een speelgoedpistool is lijkt mij waarschijnlijker.

LDO schreef: 10 mar 2025, 13:13 Revolverhandgreep: geen idee. Kan speelgoed zijn, het ziet er wat dunnetjes uit? Als je het in de hand houdt, kan je de afmeting even bepalen. De pistooltjes die je had vroeger, leken in gedachten altijd groot. Maar als je ze later terugvond, bleek het niet bepaald 1:1 wat verhoudingen betreft.
Mijn lievelingspistooltje was een P-08 toen ik een jaar of 8 was. Ik was blij dat ik er ooit 1 terug kon kopen, voor het nostalgische gevoel. Maar ik was verbaasd hoe klein het bleek te zijn. :-)
Een herkenbaar fenomeen. In gedachte lijkt het speelgoed waar je als kind mee speelde groter dan dat het in werkelijkheid was.
Als kind speelde ik en mijn vriendjes met soldaatjes. Een jeugdvriendje van mij had een model van de Duitse Tiger tank van het merk Solido. In mijn herinnering vond ik dit een knoeperd van een tank.
De Solido Tiger tank is nog steeds te koop maar met de grootte ervan vind ik nu wel meevallen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LDO
Lid

Bericht door LDO »

asjemenou schreef: 11 mar 2025, 19:28
Een herkenbaar fenomeen. In gedachte lijkt het speelgoed waar je als kind mee speelde groter dan dat het in werkelijkheid was.
Als kind speelde ik en mijn vriendjes met soldaatjes. Een jeugdvriendje van mij had een model van de Duitse Tiger tank van het merk Solido. In mijn herinnering vond ik dit een knoeperd van een tank.
De Solido Tiger tank is nog steeds te koop maar met de grootte ervan vind ik nu wel meevallen.
Precies dat! Ik had de Solido Tiger ook weer gekocht, vanwege warme gevoelens! Stuk kleiner dan mijn hand, vroeger precies andersom! :lol:
Maar wat zijn die modellen nog steeds prachtig gedetailleerd. Helaas brak elk plastic uitsteeksel er dan ook vanaf door het vele spelen...