Boek Royal Canadian Dragoons.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Noppie.
Lid
Ontvangen: 1 keer

Boek Royal Canadian Dragoons.

Bericht door Noppie. »

Hallo lezers.

Sinds kort is er een nieuw boek "Springbokken Bevrijden Noord Nederland" uitgekomen over het 1st Armoured Car Regiment, de Royal Canadian Dragoons.
Na 5 jaar onderzoek en 2 jaar schrijven is het boek dan af. Het 196 pagina tellend boek beschrijft van 11 tot en met 16 april 1945 de bevrijding en verkenningen van het RHQ, B, C en D Squadron.
Vanaf Dwingeloo richting zuidwest Overijssel, Friesland, en west Groningen. De RCD heeft letterlijk een wig geslagen om te voorkomen dat de Duitse bezetter van oost naar west kon vluchten en visa versa. Hier door is er veel leed voorkomen in Noord Nederland.
Met de ervaring van de zware strijd in Italië nemen ze die mee naar Noord Nederland.
Het boek beschrijft niet alleen de RCD. Maar ook de sticks van Operation Amherst die in aanraking zijn gekomen met de RCD. Ook ruim aan bod komt de NBS die vaak zij aan zij vochten met de RCD. Ook koeriersters en geheim agenten van de groep Albrecht komen aan bod. Zonder deze vrouwen en mannen was de uitkomst van de oorlog in Noord Nederland anders geweest.
Ik heb boek staan originele oude foto's van die periode. Tevens heb ik de kaart gebruikt die uit het War Dairy komt van april 1945. Op delen van de originele kaart heb ik de details aangebracht. Zo is het duidelijk waar en wat er heeft plaats gevonden.

Er was nog niet een boek geheel gewijd aan de Royal Canadian Dragoons. Met dit boek heb ik een gat in de geschiedschrijving gedicht.
Het boek is te bestellen via https://www.facebook.com/profile.php?id=100095721993628 Daar staat een link om het boek in bezit te krijgen.
Lest we forget.

Groet,
Klaas Rein Noppert.
Bijlagen
Springbokken Bevrijden Noord Nederland.
Springbokken Bevrijden Noord Nederland.
14 april 1945. In Ureterp, Friesland wordt zwaar gevochten tussen NBS en terugtrekkende Duitsers. Met onder ander een Halftrack met 75 mm gun wordt de strijd beslecht in het voordeel van de RCD. Aan de kant van de NBS zijn helaas doden te betreuren.
14 april 1945. In Ureterp, Friesland wordt zwaar gevochten tussen NBS en terugtrekkende Duitsers. Met onder ander een Halftrack met 75 mm gun wordt de strijd beslecht in het voordeel van de RCD. Aan de kant van de NBS zijn helaas doden te betreuren.
Rond de Hooibrug bij Haskerdijken, Friesland 13 april 1945 en bij Tijnje 14 april 1945 zijn zware gevechten geweest waar NBS'ers Jan Kruis en Sieger van der Laan bij zijn omgekomen.
Rond de Hooibrug bij Haskerdijken, Friesland 13 april 1945 en bij Tijnje 14 april 1945 zijn zware gevechten geweest waar NBS'ers Jan Kruis en Sieger van der Laan bij zijn omgekomen.
chiem
Lid

Re: Boek Royal Canadian Dragoons.

Bericht door chiem »

Goede tip, bedankt!