Amerikaanse of Nederlandse schoen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Viskoning
Lid

Amerikaanse of Nederlandse schoen

Bericht door Viskoning »

Beste,

Laatst heb ik een hoop rommel in een klein bosje opgeruimd en tussen dat rommel lag een paar schoenen die mij herkenbaar leken. Helaas zijn de schoenen nogal beschadigd, maar ik heb de beste schoen van het paar gefotografeerd - zie foto's.

Na een urenlange online zoektocht, waarbij ik initieel dacht dat het om Type II of Type III Amerikaanse US Service schoenen ging, denk ik nu dat het om 'M1943 of M1948 Combat Boots' gaat met een Nederlandse 'MvO' zool. Zo heb ik gelezen dat na de Tweede Wereldoorlog actief gebruik werd gemaakt van -onder andere- Amerikaanse Surplus. Ook las ik dat M1943 en M1948 combat boots -onder andere- door de KNIL gebruikt werden, maar helaas kan ik hier weinig informatie over vinden.

Ook kon ik geen soortgelijke varianten van het Nederlandse leger vinden. Dus naar mijn mening moet het een Amerikaans model zijn met een Nederlandse naoorlogse rubberen zool.

Gezien de vele reacties hier, hoop ik dat iemand van jullie weet welk model schoen het is. Dat zou ik fantastisch vinden!

Mijn bevindingen wat betreft de M1943 combat schoen:
- De schoen lijkt redelijk op een M1943 Combat Boot (maar dan zonder de double buckle). Maar een verschil zijn de stiksels aan de zijkant van de schoen. Zo zie ik twee korte rijen stiksels, tussen de rijen lange stiksels. Die twee korte rijen stiksels zie ik overigens wél bij het M1948 model terug.
- Daarbij lijken de eyeleds bij mijn schoen een stuk groter. Maar wellicht bestaat er een late war model met eyeleds die groter zijn?
- Tenslotte zijn de 'double buckles' niet aanwezig. Wellicht zijn deze eraf gehaald?
- De zool lijkt overigens ook identiek, enkel de "MvO 43" stempel is natuurlijk Nederlands en hoe ik het begrepen heb, werd die stempel gebruikt van 1946 tot 1959 ongeveer.

Mijn bevindingen wat betreft de M1948 combat schoen:
- Dit model lijkt nagenoeg identiek. Het enige grote verschil is dat mijn schoen een enkelvariant is met 7 veterogen. Nu heb ik gelezen dat er geen verkorte varianten bestonden van het M1948 model, althans, niet bij het Amerikaanse leger. Kan het wellicht zijn dat deze is ingekort als enkelschoen voor de KNIL? Gezien het warme klimaat.

Alle informatie is meer dan welkom en wordt zéér geapprecieerd.
Bijlagen
f1741783-1cc2-40a5-baee-6285e806c7b8.jpg
IMG_3841.jpg
IMG_3842.jpg
IMG_3843.jpg
IMG_3840.jpg
307a1767-a276-4fda-82ba-01ed459e8430.jpg
unnamed (4).png
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Re: Amerikaanse of Nederlandse schoen

Bericht door asjemenou »

Hallo Viskoning welkom op het forum.

Aparte vondst. De legerschoenen (kisten) welke je hebt gevonden lijken mij zg. ankle boots. Dit model schoen was gangbaar gedurende WOII bij Britse en Canadese militairen. Ze werden gedragen in combinatie met enkelstukken (anklets).
Het is wel een lastig onderwerp want er waren nogal wat makers van dit type schoen en dus zit er onderling nogal wat verschil.
In de periode 1945 tot 1957 was dit model schoen ook in gebruik bij het Nederlandse leger. Zowel Britse als Canadese schoenen werden toen verstrekt en dus ook gedragen. Ook bestaat er nog een eigen Nederlandse variant.
Ik twijfel of jouw schoenen van Canadese of Nederlandse makelij zijn. Beiden waren nl. voorzien van twee stel van 7 veterringen. De Britse variant had daarentegen twee stel van 6 veterringen. Jouw gevonden legerschoenen hebben twee stel van 7 veterringen.
In het boek van Talens lees ik dat er gedurende de jaren 40 en 50 schoenen van Canadese makelij aan het Nederlandse leger werden verstrekt.
Het is aannemelijk dat de schoenen een vroeg naoorlogse productie zijn.
Normaliter was zo'n schoen voorzien van een leren zool met metalen teenstuk, kopspijkers en een metalen hakbeschermer.
Zoals jezelf al opmerkt, is de schoen verzoold. Het lijkt mij een rubberen zool zoals deze werd gebruikt voor de latere bruine M1957 gevechtslaars. De maat van de schoen zal 43 zijn.

In de beeldbank van het NIMH vond ik een foto van Nederlandse militairen met zg. ankle boots;
https://beeldbank.nimh.nl/foto-s/detail ... oto%27s%22
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Viskoning
Lid

Bericht door Viskoning »

Hey Asjemenou,

Enorm bedankt voor de reactie! Wordt gewaardeerd :D

Nou, ik heb echt uren zitten online gezocht naar verschillende schoenen: van US, Canadees, Brits en Nederlands. Het lijken mij inderdaad ook 'Ankle Boots'. Zo leken ze initieel enorm veel op Type III US Service Shoes. Hierbij moet ik toegeven dat ik vrijwel zeker was dat het Amerikaans leek, dus ik heb niet echt meer naar Britse of Canadese schoenen gekeken. Na jouw reactie ga ik hier weer induiken. Dus je hebt me weer nieuw 'onderzoeksvoer' gegeven, haha.

Maar er waren een paar afwijkingen bij de Type II en Type III schoenen. Toen zag ik de "M1948 Russet Combat Shoes", welke ook gebruikt / gedragen werd door Nederlandse soldaten (heb ik gelezen) en deze leken sprekend. Nagenoeg één op één. Het enige verschil is dat de mijne verkort zijn of in ieder geval korter zijn. En hoewel het M1948 schoen ALTIJD de lange versie was, kunnen deze wel ingekort zijn. Maar doordat ze ingekort zijn en de M1948 qua stijl veel op de M1943 schoen leek, dacht ik dat het ook een laat (of juist vroeg) model kan zijn, zonder de 'double buckle',

Toen dacht ik dat het wellicht KNIL-schoenen konden zijn, ook gezien de lage schoen. Ik las namelijk dat die veel gebruikt in jungleomgevingen. Dus helemaal zeker ben ik nog steeds niet.

Het rommel in het bos was niet normaal, dus ik heb het opgeruimd. Toen kwam ik die schoenen tegen. Daarbij moet ik vermelden dat ik wel 15 stuks schoenen daar gevonden, of zelfs meer (mannen- en vrouwenschoenen). Daarbij heb ik twee rechterschoenen van dit model gevonden en geen linker. Veel van de gevonden schoenen hebben inchmaten, zelfs zonder Nederlandse maten. Dus tja, ik vind het maar een vreemde samenstelling - haha. Er lijken ook hele oude tussen te zitten met nagenoeg allemaal verspijkerde zolen. Ik zou eens wat foto's kunnen maken van de mooiste exemplaren. Wellicht herkent iemand ze?

Een andere vraag; beschikte de Amerikaanse / Canadese en Britse schoenen (in bijvoorbeeld die dumpstores) over Nederlandse maten of inchmaten of wellicht beide?

Ik hoor het wel weer :D:D
asjemenou
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Het blijft bijzonder dat je zo'n partij schoenen zomaar ergens in een bos vind. De schoenen met de inch maten zouden dus Britse of Canadese makelij kunnen zijn. Deze werden samen voor de invoering van de M1957 gevechtslaars door het Nederlandse leger gedragen. Op de NIMH foto is dit te zien. Let daarbij ook eens op het verschil van de kopspijkers onderling. Ik ben overigens wel benieuwd naar de kopspijkers op de andere schoenen welke je hebt gevonden.

In mijn eerdere reactie schreef ik al dat ik twijfelde of dat de schoen op de foto van Canadese of Nederlandse makelij zou zijn. Bij nader inzien denk ik dat de schoen Nederlands is. De Canadese ankle boot heeft nl. een effen voorblad (neus). De Nederlandse aanmaak heeft een opgestikte neus, net als het exemplaar op de foto.

Ik denk dat de schoenen van Amerikaanse, Britse en Canadese makelij waren aangeduid in de eigen maatvoering. Mogelijk werden ze in Nederland overgestempeld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!