mensen uit concentratiekampen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
marijke

mensen uit concentratiekampen

Bericht door marijke »

:oops: nog een vraag van mij... wat gebeurde er met mensen die werden bevrijd uit concentratiekampen, wat troffen bevrijders daar zoal aan :?: :(
okke
Lid
Gegeven: 4 keer

Bericht door okke »

Kijk naar deel 9 van Band of Brothers (te huur in de videotheek).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
PPL
Lid

Bericht door PPL »

okke schreef:Kijk naar deel 9 van Band of Brothers (te huur in de videotheek).
Dat geeft idd een beeld van wat de geallieerden aantriffen.
De chaos, de ontreddering, de hulpelossheid & de lijken (...)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

De meeste landen waren er niet echt happig op om bevrijde mensen op te nemen. Belgie heeft een flink aantal mensen opgenomen en ik geloof dat daardoor in Antwerpen de Joodse Wijk zo groot is.
Hoe het allemaal precies is gegaan met deze mensen na de bevrijding kan ik je niet precies vertellen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
YPPY
Lid

Bericht door YPPY »

Er is een boek geschreven over jongens die bevrijd werden uit kampen en die geen ouders meer hadden. Een gedeelte van hen ging naar Engeland en werd daar opgevangen. Dat boek heb ik in het Engels en is geschreven door: Martin Gilbert en het heet 'the boys'. Misschien kun je op internet meer vinden over deze groep jongens (en een paar meisjes).
Verder is er een film over een groep joden die naar Amerika ging en daar werd opgevangen. Deze film heeft Haven en lag pas geleden nog in de uitverkoopbakken van de free record shop.
Verder vertel Primo Levi in Het Respijt wat hij deed toen hij bevrijd was uit Auswitz.
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Toen ik dhr Louis de Wijze (een joodse man die de concentratiekampen overleefd heeft) interviewde voor mijn eindwerk, vroeg ik hem hoe hij na de oorlog weer in contact kwam met zijn familie. Dit was zijn antwoord:

Nou er was gewoon geen familie meer. Ik kwam terug in juni ’45 op het vliegveld in Eindhoven, en er was alleen de douane om je te begroeten of je wat aan te geven had. Ons huis was reeds opnieuw bewoond, en toen ben ik naar het huis van een vriend gegaan. Daar zag ik een kinderwagen in de gang staan, in die kinderwagen lag het kindje van mijn zus. Toen wist ik dat mijn zus nog leefde. En zo hoorde ik ook dat mijn andere zus Theresienstadt overleefd heeft en in Amsterdam was. Je vader, moeder, pleegkindje, je weet wel dat de kans dat zij terugkomen bijna nihil is. Een zus van mijn vader zat in Amsterdam ondergedoken op loopafstand van waar Anne Frank gezeten heeft, bij mensen die ze maar twee weken kenden. Dat zijn echt helden.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

Het boek ANUS MUNDI van Wieslw Kielar (ISBN 90 218 2542 2) is en eboek dat gaat over hem zelf tijdens het leven in Auschwitz (waar hij 5 jaar hefet gezeten) maar ook na de bevrijding en geef je een goed beeld daarvan en tegelijkertijd ook van het leven in het kamp zelf.