slag bij Lanzerath
- Sam
- Lid
slag bij Lanzerath
wie het boek 'hetr ardennenoffensief' van Alex Kershaw heeft gelezen weet waar ik het over heb, Creepy Corner zo werden de I&R's genoemd.
18 mannen diep ingegraven in de Ardennen bossen vlakbij het dorpje Lanzerath moesten vanuit hun loopgraven 3 aanvallen van Duitsers doorstaan en ze gaven zich pas over toen hun munitie opraakte, ze waren weliswaar in de minderheid, maar konden toch meer dan 500 duitse soldaten doodden en daarmee verdedigde zij een strategisch balngrijke heuvel. toen ze gevangen waren genomen moesten zij ergere dingen doorstaan dan het slagveld, maar wonder boven wonder overleefde iedereen van het oorspronkelijke pelototn de oorlog. 2 daarvan stierven in de jaren 50 en 60.
dit verhaal heeft veel indruk op mij gemaakt, ik zou graag jullie mening willen horen (als dit de verkeerde plek is, sorry daarvoor)
18 mannen diep ingegraven in de Ardennen bossen vlakbij het dorpje Lanzerath moesten vanuit hun loopgraven 3 aanvallen van Duitsers doorstaan en ze gaven zich pas over toen hun munitie opraakte, ze waren weliswaar in de minderheid, maar konden toch meer dan 500 duitse soldaten doodden en daarmee verdedigde zij een strategisch balngrijke heuvel. toen ze gevangen waren genomen moesten zij ergere dingen doorstaan dan het slagveld, maar wonder boven wonder overleefde iedereen van het oorspronkelijke pelototn de oorlog. 2 daarvan stierven in de jaren 50 en 60.
dit verhaal heeft veel indruk op mij gemaakt, ik zou graag jullie mening willen horen (als dit de verkeerde plek is, sorry daarvoor)
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Jeeper704
- Lid
Eenheid? Datum?
99th Infantry?
99th Infantry?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
- Harro
- Lid
- Harro
- Lid
- Harro
- Lid
Uit diezelfde oude discussie. Daarin schreef ik:
500 dode Duitsers is absurd en absoluut verzonnen door Bouck en kompanen. Tot grote ergernis van de betrokken Duitse eenheid. Ik denk dat het ongeveer zo gegaan is: Bouck en zijn mannen hebben er na de oorlog over op zitten scheppen. Er waren immers geen (Amerikaanse) getuigen die ze tegen konden spreken. Maar de mensen tegen wie ze opschepten, vrienden, familie, bekenden, vonden toen dat het zo fantastisch was dat ze een medaille verdienden en daarvoor een aanvraag indienden. Toen dit gebeurde konden Bouck en consorten niet meer zomaar toegeven dat het allemaal nogal overdreven is en zo is de mythe geboren. Belangrijke info uit de brief van de Fallschirmjäger is dat de mannen van Bouck niet op de heuvel met ze vochten maar pas na hun terugtocht uit hun stellingen in het dorp zelf met de Duitsers in gevecht raakten. En bij die schermutseling, waarbij de Amerikanen ook gevangen werden genomen, kunnen natuurlijk nooit zoveel slachtoffers gevallen zijn.Wat de brief ons vooral laat zien is dat Bouck en zijn mannen niet tot de laatste kogel standhielden op de heuvel maar daarentegen tijdens hun terugtocht (!!!) pas in het dorp (en niet op de heuvel) in gevecht raakten met de eerste Fallschirmjäger en dat daarbij verschillende slachtoffers vielen onder de Amerikanen en Duitsers. Hier, in het dorp, werden de Amerikanen ook gevangen genomen.
Hier kan ik aan toevoegen dat de "vele dode en gewonde" Duitsers die Peiper zag feitelijk een hospitaal was waar zowel Duitse als Amerikaanse gewonden werden verzorgt en niet alleen van de gevechten tussen de para's en de mannen van Bouck. Het grote aantal gewonden in dat hospitaal hield dus geen direct verband met het gevecht om Lanzerath.
Overigens leren we ook uit de brief dat de Amerikaanse verklaringen over de gevechten in Lanzerath, die de basis vormden voor het verlenen van de onderscheidingen, idd. het gevolg lijken van de tien jaar die de veteranen hadden om hun verhalen op elkaar af te stemmen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Harro
- Lid
- Narcolepticus
- Lid
- Sam
- Lid
wat jullie ook zeggen... ik blijf ze geloven... ikz ie niet in waarom ze zouden liegen voor respect dat ze sowieso toch al kregen
daarbij komt dat ALS het een mythe zou zijn, waaromz etten zoveel mensen het dan in hun boeken als het toch MAAR een mythe is en er totaal geen zekerheid is... en wat heb je aan een medaille als je toch gelijk weer het leger uitgaat, ze zijn niet vrijwillig in het leger gegaan hoor, ze zijn opgeroepen voor de oorlog om er daarna weer uit te mogen en een vrijwillig baantje mogen kiezen.
daarbij komt dat ALS het een mythe zou zijn, waaromz etten zoveel mensen het dan in hun boeken als het toch MAAR een mythe is en er totaal geen zekerheid is... en wat heb je aan een medaille als je toch gelijk weer het leger uitgaat, ze zijn niet vrijwillig in het leger gegaan hoor, ze zijn opgeroepen voor de oorlog om er daarna weer uit te mogen en een vrijwillig baantje mogen kiezen.
- Harro
- Lid
Blijf fijn dromen joh
Overigens mag je die vragen die je in een pm stelt hier ook gewoon stellen hoor.
Overigens mag je die vragen die je in een pm stelt hier ook gewoon stellen hoor.
Omdat de meeste auteurs niet de moeite nemen om de feiten te onderzoeken, de tegenpartij te vragen wat er volgens hun gebeurde en eens terplaatse te gaan kijken hoe het er uit ziet.Sam schreef: daarbij komt dat ALS het een mythe zou zijn, waaromz etten zoveel mensen het dan in hun boeken als het toch MAAR een mythe is en er totaal geen zekerheid is...
Wat je daarmee wil zeggen is mij een raadsel.Sam schreef:en wat heb je aan een medaille als je toch gelijk weer het leger uitgaat, ze zijn niet vrijwillig in het leger gegaan hoor, ze zijn opgeroepen voor de oorlog om er daarna weer uit te mogen en een vrijwillig baantje mogen kiezen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
-
- Lid
Omdat de meeste auteurs niet de moeite nemen om de feiten te onderzoeken, de tegenpartij te vragen wat er volgens hun gebeurde en eens terplaatse te gaan kijken hoe het er uit ziet.Sam schreef:] daarbij komt dat ALS het een mythe zou zijn, waaromz etten zoveel mensen het dan in hun boeken als het toch MAAR een mythe is en er totaal geen zekerheid is...
wat dat betreft moet ik harro toch gelijk geven. de meeste auteurs doen dat niet.
mijn vriendin heeft media en informatie manegment gestudeert en kwam regelmatig hetzelfde tegen.
- Harro
- Lid