Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Gisteren vroeg een vriend van me of ik wist wat voor kistje dit is (zie foto). Het kistje is gevonden in het café van zijn oma na de oorlog. Volgens haar is het kistje in het najaar van 1944 achtergelaten door Britse militairen.
De enige stempeling die op het kistje zit is een cijfercombinatie op de beide slotjes op de voorkant van de kist.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen, alvast bedankt.
Groeten Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."
Op de doos staat .45 dus denk aan de munite voor de colt 1911, Thompson, greasegun M3 etc. . ik zelf heb het kistje nog nooit gezien, staan er nergens meer data/stempels?
Ik VERMOED dat het een kistje is dat in geallieerde tanks (Sherman, M10, enz...) werd vastgemaakt met munitie voor de voorgevulde laders van Thompsons en of Grease Guns van de bemanning....
Dat zou de haak op de achterkant van de kist in ieder geval verklaren.
Ik geloof dat het kistje na de oorlog doorgebruikt is als geldkist (misschien vandaar het vilt aan de binnenkant).
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."