Vooroorlogse fiets

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Mooyman
Lid

Vooroorlogse fiets

Bericht door Mooyman »

Ik zoek eigenlijk een vooroorlogse fiets Nederlandse of Duitse burger fiets.
Heeft iemand misschien een idee waar ik een dergelijke fiets kan vinden daar het me leuk lijkt een display te maken met een dergelijke fiets waar ik dan wat uitrusting en dergelijke aan hang en hem bij een pop zet.

Bij voorbaat dank.
Collector of uniforms of the enemy
Michael
Lid

Bericht door Michael »

Ik zou zeggen op een vlooienmarkt, of ergens waar ze oud eizer naartoe brengen. In Nederlanders fietsen zo veel dus daar zulde die wel makkelijk vinden. Ooit in het museum van Diekirch geweest? Daar staat een fiets met twee Panserfausten aan bevestigd :) daar gevonden.

Groeten Michael
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Michael schreef:Ik zou zeggen op een vlooienmarkt, of ergens waar ze oud eizer naartoe brengen. In Nederlanders fietsen zo veel dus daar zulde die wel makkelijk vinden. Ooit in het museum van Diekirch geweest? Daar staat een fiets met twee Panserfausten aan bevestigd :) daar gevonden.

Groeten Michael
Bedankt voor je reactie Michael, maar als het zo makkelijk was zou ik hier geen "oproep" hoeven te plaatsen :wink: .

Nee nooit in Dikirch geweest, maar ken de display daar een vriend van me er net zo een had staat, het is ook mijn bedoeling een dergelijke display te maken :wink: .

Iemand misschien info omtrent het vinden van een dergelijke fiets?, of misschien een site waar dergelijke modellen te zien zijn zodat ik weet waar ik op moet letten om een vooroorlogse fiets te herkennen.
barry
Lid

Bericht door barry »

Vandaag liep ik een "oorlogse" fiets tegen het lijf, productie 1940. De eigenaar wilde hem helaas niet kwijt, maar via hem heb ik wel een adresje gekregen waar ik eventueel weleens kan informeren. Reken er echter op dat het niet goedkoop zal zijn. Interesse?

By the way, kenmerk bij veel oude fietsen is dat in de achternaaf het bouwjaar staat ingegraveerd.

[edit] Als referentie wil ik eventueel wel een foto maken [/edit]
-F.U.B.A.R-
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

barry schreef:By the way, kenmerk bij veel oude fietsen is dat in de achternaaf het bouwjaar staat ingegraveerd.
Ik weet niet veel meer van fietsen dan hoe je erop moet rijden, dus kan iemand mij vertellen wat een achternaaf is?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Nico Roelofs
Lid

Bericht door Nico Roelofs »

De achternaaf is de as die er voor zorgt dat je achterwiel kan draaien waar al je spaken aanvast zitten.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

barry schreef:Reken er echter op dat het niet goedkoop zal zijn. Interesse?
Wat is niet goedkoop in dit geval dan ongeveer?
Nico Roelofs schreef:De achternaaf is de as die er voor zorgt dat je achterwiel kan draaien waar al je spaken aanvast zitten.
Bedankt.
barry
Lid

Bericht door barry »

@ Nico Roelofs, je zit aardig in de buurt :wink:.

@ Miesjel, we praten dan wel over enige honderden euro's.
-F.U.B.A.R-
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

barry schreef: @ Miesjel, we praten dan wel over enige honderden euro's.
Komt dit omdat een groot deel van de Nederlandse fietsen door de Duitsers in beslag genomen is?
Devilmorfose
Lid

Bericht door Devilmorfose »

dan ga je naar Duitsland en trek je een willekeurige duitse bejaarde van de fiets af
dan staan we hier weer quite ;)
barry
Lid

Bericht door barry »

@ Miesjel, deze fietsen zijn natuurlijk ook al meer dan 60 jaar oud en dan blijven er sowieso weinig gespaard. Het feit dat de Duitsers veel fietsen hebben gevorderd zal hier ook wel aan meegeholpen hebben. Alles wat schaars is gaat natuurlijk in prijs stijgen.
-F.U.B.A.R-
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

barry schreef:Vandaag liep ik een "oorlogse" fiets tegen het lijf, productie 1940. De eigenaar wilde hem helaas niet kwijt, maar via hem heb ik wel een adresje gekregen waar ik eventueel weleens kan informeren. Reken er echter op dat het niet goedkoop zal zijn. Interesse?

By the way, kenmerk bij veel oude fietsen is dat in de achternaaf het bouwjaar staat ingegraveerd.

[edit] Als referentie wil ik eventueel wel een foto maken [/edit]
Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in een dergelijke fiets en snap ook dat het "wat" gaat kosten.
Alleen is het natuurlijk wel zo dat er ook een grens voor mij aan zit daar ik geen honderden euro's voor een dergelijke fiets betaal.
barry
Lid

Bericht door barry »

Oke, ik zal morgen ter referentie in ieder geval een paar foto's maken. In de loop van de week zal ik dan contact opnemen met het adres dat aan mij is doorgegeven. Eventueel wil ik je de contactgegevens ook wel PM'en, dan kan je zelf contact met hem opnemen.

En dan de prijs, de meeste fietsen zijn totaal gerestaureerd, en hier gaat heel wat geld in zitten, vandaar de vaak hoge prijs.
-F.U.B.A.R-
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Misschien kan je ander een fiets om bouwen zo'n union fiets van 20tal jaar geleden
Starting up again
barry
Lid

Bericht door barry »

Zoals beloofd hierbij wat foto's van een "oorlogse" fiets in ongerestaureerde staat. Ik denk dat dit voor jou het meest ideaal zou zijn omdat de kosten hierdoor heel wat lager uitvallen. Kenmerkend zijn de brede spatborden, aangesoldeerde achterlicht en de originele bakelieten handvatten.

Afbeelding

Jaja, het is een echte Eysink!
Afbeelding

Let altijd op het merkteken in de achternaaf, deze naafhuls komt zelfs uit een jubileum productiebatch!
Afbeelding
-F.U.B.A.R-