[Modelcheck] Chinese Type 59

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator
Ontvangen: 3 keer

Bericht door Jurrie »

*Wil je dit even in een apart topic zetten ;) Dis wel een beetje heel erg offtopic zo *

Jurrie
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Ja laat hem toch genieten van zn victorieronde 8) .
Op twenot zijn ze natuurlijk ietsje minder tevreden..maar dat zijn ze bijna altijd. Soms vind ik het echt miereneukerij worden :roll:. Maar ja professioneel zijn he, het kan nooit goed genoeg. Voor je het weet zit je weer met n afgeragde roestbak om alle foutjes te bedekken :lol:
War is something human...
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Jurrie schreef:
vincent schreef:
Stap 2: Ga er met een wash overheen (meng olieverf(bruine kleur, 5%) met 95% wasbenzine) Hierdoor krijg je een verouderingseffect. Het bruine kleurtje komt lichtelijk tussen alle hoekjes en gaatjes en het tast de basiscamo-laag een beetje aan, waardoor je niet meer 1 egale kleur hebt.
Ik ben een beginnende modelbouwer (en in het bezit van een airbrusch)

Stap twee snap ik nog niet zo goed. Wat bedoel je met wash, is dit de mengsel van wasbenzine en verf? En hoe kan je deze mengsel aan brengen gewoon met een verfkwasje, stuk keuken papier of met de airbrusch? En moet je het er dan weer van afvegen?
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Waner schreef:
Jurrie schreef:
vincent schreef:
Stap 2: Ga er met een wash overheen (meng olieverf(bruine kleur, 5%) met 95% wasbenzine) Hierdoor krijg je een verouderingseffect. Het bruine kleurtje komt lichtelijk tussen alle hoekjes en gaatjes en het tast de basiscamo-laag een beetje aan, waardoor je niet meer 1 egale kleur hebt.
Ik ben een beginnende modelbouwer (en in het bezit van een airbrusch)

Stap twee snap ik nog niet zo goed. Wat bedoel je met wash, is dit de mengsel van wasbenzine en verf? En hoe kan je deze mengsel aan brengen gewoon met een verfkwasje, stuk keuken papier of met de airbrusch? En moet je het er dan weer van afvegen?
Dat zal ik eens even haarfijn uitleggen:D

Wash:

Met een wash breng je diepte aan in het model. Je zorgt er dus voor dat in alle kiertjes en dergelijke wat "vuil" komt zodat hij gebruikt lijkt.

Hoe doen we dit? Men neme;) 95% wasbenzine(of terpetine, maar wasbenzine is beter) en 5% verf(liefst olieverf, en dan een bruine kleur).
Die 2 doe je in een potje/dingetje. Je brengt dit spul aan met een kwast en je begint vanaf het hoogste punt van je model(het glijdt nogal makkelijk naar beneden)..

Je kan het spul een beetje afvegen, maar alleen als het wat te dik geworden is, maar in principe hoeft dit niet.

Probeer het maar eens, als je het zo ziet staan, denk je dat het fout gaat, maar als je eenmaal de wash erop hebt zitten ziet het er een stuk beter uit(maar je moet soms wel 3-6 x de wash herhalen voor het gewenste effect)

Jurrie
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Jurrie schreef:
Waner schreef:
Jurrie schreef: Ik ben een beginnende modelbouwer (en in het bezit van een airbrusch)

Dat zal ik eens even haarfijn uitleggen:D

Wash:

Met een wash breng je diepte aan in het model. Je zorgt er dus voor dat in alle kiertjes en dergelijke wat "vuil" komt zodat hij gebruikt lijkt.

Hoe doen we dit? Men neme;) 95% wasbenzine(of terpetine, maar wasbenzine is beter) en 5% verf(liefst olieverf, en dan een bruine kleur).
Die 2 doe je in een potje/dingetje. Je brengt dit spul aan met een kwast en je begint vanaf het hoogste punt van je model(het glijdt nogal makkelijk naar beneden)..

Je kan het spul een beetje afvegen, maar alleen als het wat te dik geworden is, maar in principe hoeft dit niet.

Probeer het maar eens, als je het zo ziet staan, denk je dat het fout gaat, maar als je eenmaal de wash erop hebt zitten ziet het er een stuk beter uit(maar je moet soms wel 3-6 x de wash herhalen voor het gewenste effect)

Jurrie
ok, bedankt
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Succes ermee :)

Jurrie
PS: Hoop binnenkort even wat foto's van mn progressie met mn 1:16 King Tiger te posten :)
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Jurrie schreef:Succes ermee :)

Jurrie
PS: Hoop binnenkort even wat foto's van mn progressie met mn 1:16 King Tiger te posten :)
Dat zijn zeker best grote tanks, want als schaal 1:35 al bijna 20 a 25 cm is dit zeker wel 40 tot 50 cm groot.

En ik hoop binnenkort met foto's te komen van een t 34/85 schaal 1:72 :) .

Ben ook bezig met een M1A2 Abrams en een Merkava 3, allerbij schaal 1:35

Groeten van Wander.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hij is zelfs 64 cm groot :P

Ben benieuwd naar je pics!

Jurrie
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Btw ik zie net op je site een schaal model van een sherman en een halftrack. Hoe heb je die sneeuw gemaakt en dat kleien bosje op de voorgrond is dat gemaakt van ijslandsmos?

Wander.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

hey JuR-Ri3, :p

Heb je al plaatjes van je "panzer"
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Waner:

as een van mn eerste dio's. Er zit gelukkig sneeuw op zodat het nog wat lijkt haha. Ik heb gewoon wat kersneeuw spray gebruikt die je kan kopen bij Hema/Gamma/Intratuin en dergelijke rond kerst. Dat bossie is gewoon van de treinbaan..van dat mooie spul:)

@Br1-4n :D

Die heb ik volgende week wel een keer want ik zit nu op mn kamer en niet thuis :)

Jurrie
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Jurrie schreef:@Waner:

as een van mn eerste dio's. Er zit gelukkig sneeuw op zodat het nog wat lijkt haha. Ik heb gewoon wat kersneeuw spray gebruikt die je kan kopen bij Hema/Gamma/Intratuin en dergelijke rond kerst. Dat bossie is gewoon van de treinbaan..van dat mooie spul:)

Jurrie
Aha, ik heb gisteren ook nog ff een ISU 122 (ook schaal 1:72) bij gekocht en wil een scene maken in de sneeuw (ja ik verlang weer eens na een witte winter :cry: )

Nog ff een vraagje over dat washen, de stickers moet je na het washen aan brengen?

Vriendelijke groet Wander.
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Heyy ik had die site nog ni gezien :roll: . Zit prachtig in elkaar man :)
Maar ik denk dat ik es n nieuwe fles spuitsneeuw ga kopen. Bij de mijne komen er alleen dikke brokken uit :zapped:
War is something human...
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Waner:

Neeee:D! Voor de wash:D Anders heb je een "vieze oude tank" met gloednieuwe decals!

@Ruben:d

Is misschien wel handig. Staan wel wat leuke dingen op :)
Ik ga ook weer ff sneeuwspray kopen zodra het er weer komt :)

Jurrie
Waner
Lid

Bericht door Waner »

Jurrie schreef:@Waner:

Neeee:D! Voor de wash:D Anders heb je een "vieze oude tank" met gloednieuwe decals!

Jurrie
O, Ik dacht dat misschien de wasbenzine de stickers kapot vreet, maar dat is dus niet zo.