Hoe kan ik dit het beste doen?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Daan wo2
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 5 keer

Hoe kan ik dit het beste doen?

Bericht door Daan wo2 »

Ik heb pas in Ieper een paar (mooie) oorlogs resten gevonden. Ik zou ze graag willen opknappen allen heb ik een probleempje. Ik heb 4 of 5 maandjes geleden ook 3 mooie scherven opgeknapt. Alleen zie ik dat de roest gewoon door de laag lijn olie heen komt zetten en ook met bolletjes bruine vocht erbij. Dus hoe kan ik dit voorkomen of moet ik het met een andere manier opknappen. Of hoe doen jullie het?
Bijlagen
20250204_214130.jpg
20250204_214025.jpg
Pak88
Lid
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hoe kan ik dit het beste doen?

Bericht door Pak88 »

hallo, ik zie dit nu pas. om grondig roest van staal te verwijderen tot in elk hoekje en gaatje, kun je citroenzuur poeder oplossen in warm water. [ verkrijgbaar bij drogist ] verhouding een volle eetlepel per bierglas warm water, goed roeren. leg daar het roestige voorwerp in, zodat het helemaal ondergedompeld ligt. het begint te bruisen, en de roest word weg gevreten. het staal blijft over, zodra de roest op is stopt het proces. dan het object onder de kraan afborstelen met stevige borstel, en dan zo snel mogelijk droog maken. afdrogen en in de zon leggen of zo. en dan olie erop smeren. in jou geval zit er nu al olie op, dat moet eerst eraf met wasbenzine. anders kan het citroenzuur zijn werk niet doen. hopelijk heb je nog iets aan mijn tips.
Pak88
Lid

Bericht door Pak88 »

nog iets om rekening mee te houden, een stuk granaat zoals getoond. gaat er heel anders uitzien, als alle roest weg is. er zullen veel putten tevoorschijn komen, dus schrik niet. maar het metaal zal wel helemaal blank zijn.
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

Pak88 schreef: 30 mar 2025, 21:27 nog iets om rekening mee te houden, een stuk granaat zoals getoond. gaat er heel anders uitzien, als alle roest weg is. er zullen veel putten tevoorschijn komen, dus schrik niet. maar het metaal zal wel helemaal blank zijn.

Ik ga het zeker proberen heeft u misschien een voorbeeld van hoe het eruit komt te zien?
En kan het geen kwaad bij koper?
Pak88
Lid

Bericht door Pak88 »

hoi Daan, ik heb nog wel wat liggen wat ik zo heb behandeld. daar zal ik een foto van maken en plaatsen. op koper kan het geen kwaad. wel op messing, dat word dan rood.
Pak88
Lid

Bericht door Pak88 »

20250401_205844.jpg
Dit ding is 30 jaar geleden in zo'n citroen bad gegaan, roest nooit meer teruggekomen.
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

Pak88 schreef: 01 apr 2025, 20:22 hoi Daan, ik heb nog wel wat liggen wat ik zo heb behandeld. daar zal ik een foto van maken en plaatsen. op koper kan het geen kwaad. wel op messing, dat word dan rood.

Hoi pak88
Ik heb het in tussen geprobeerd en het werkt inderdaad heel goed maar moet het het hevig bruisen of niet want bij mij bruisende er bijna helemaal niks maar door het weken werkt het ook wel.
Pak88
Lid

Bericht door Pak88 »

hoi, beetje lastig uitleggen hoe het precies bruist. maar als het goed werkt komen er vele heel kleine luchtbellen vanaf. dus niet zo als prik in een glas cola. als er met de roest niet veel gebeurt, vrees ik dat er nog teveel olie in de weg zit. dat maakt het onmogelijk voor het zuur om echt contact te maken met de roest. roest is poreus, en zuigt olie op. als het object er tegen kan, heb ik ook wel eens een brander gebruikt om vet en olie weg te branden. heet stoken tot het niet meer rookt, later afgekoeld in het citroenzuur bad. leg eens iets roestigs van weinig waarde in het citroenzuur bad, waar geen olie op zit. dan zie je na enkele minuten hoe het hoort te bruisen.